Ce presupune pachetul de dezoligarhizare al blocului ACUM?

LEGEA NR.1

 

Blocul ACUM cere recunoașterea caracterului captiv al statului printr-o hotărâre de Parlament.

DE CE?

 

Votând pentru această hotărâre, deputații vor transmite un mesaj clar societății că statul capturat și marea corupție sunt cele mai mari obstacole în calea dezvoltării țării.

ARGUMENTARE

Recunoașterea problemei este primul pas spre rezolvarea ei. Trebuie să recunoaștem realitatea în care se află Republica Moldova și să construim fundamentul pentru acțiunile ulterioare privind lupta cu oligarhia. Pentru aceasta, caracterul captiv al instituțiilor statului trebuie să fie recunoscut printr-un document oficial al Parlamentului, care să stipuleze și acțiunile prioritare privind dezoligarhizarea și eliberarea din captivitate a Republicii Moldova.

LEGEA NR.2

 

Blocul ACUM cere eliberarea din funcție a directorului Serviciului de Informații și Securitate Vasile Botnari.

DE CE?

 

Vrem să eliberăm SIS, să-l scoatem de sub control politic și să-l resubordonăm interesului public. Vasile Botnari este un om aservit liderului PD Vlad Plahotniuc.

ARGUMENTARE

Un șef independent al SIS va opri interceptările telefonice ilegale și va elimina frica oamenilor de a critica guvernarea ori autoritățile. Dreptul la opinie critică și la libera exprimare va fi restabilit.
SIS s-a transformat în nimic altceva decât poliție politică. O să demitem șeful SIS cu majoritatea simplă a deputaților, pentru comiterea multiplelor abuzuri, cel mai grav dintre ele fiind modul în care instituția a răpit și deportat șapte oameni nevinovați, aruncându-i în ghearele unui regim ce aplică tortura și tratamentul inuman. Prin modul în care a acționat SIS în acest caz, Republica Moldova a încălcat convenții internaționale. Deja se cunoaște faptul că cei 7 cetățeni turci au fost condamnați la ani grei de pușcărie în închisorile din Turcia.

LEGEA NR.3

 

Vor fi demiși membrii Comisiei Electorale Centrale – Alina Russu & Co.

DE CE?

 

CEC este o instituție aflată sub control oligarhic, care a demonstrat că nu poate organiza alegeri libere și corecte. Membrii acesteia trebuie demiși.

ARGUMENTARE

Membrii CEC se fac vinovați  de  modul defectuos în care au fost organizate alegerile parlamentare din 24 februarie 2019, de tratamentul diferențiat al candidaților electorali, de încălcări flagrante în procesul de organizare a alegerilor în diasporă, de inacțiunea în cazul fraudelor depistate.

O conducere independentă a CEC va asigura votarea fără încălcări, va stopa cumpărarea voturilor, inclusiv din Transnistria, va elimina agitația electorală din preajma  secțiilor de votare și va pedepsi partidele care se finanțează ilegal sau care pun presiune pe oameni și îi intimidează. De asemenea, o conducere independentă va asigura respectarea dreptului la vot pentru toți cetățenii din afara țării, va deschide mai multe secții de votare pentru cetățenii din diasporă și va restabili încrederea în democrație și în alegeri corecte.

.

LEGEA NR.4

 

Blocul ACUM cere demiterea guvernatorului BNM, Octavian Armașu.

DE CE?

Vrem scoaterea BNM de sub influența directă a Partidului Democrat. Sistemul nostru bancar trebuie protejat prin numirea unui guvernator integru și independent, care să lupte cu offshore-urile și să protejeze banii oamenilor, să țină în frâu prețurile și creditele. Octavian Armașu nu este capabil de aceste lucruri pentru că nu este un om liber.

ARGUMENTARE

Se impune simplificarea, pentru moment, a modului de demitere a guvernatorului BNM prin majoritate simplă.

Prevederile actuale sunt justificate pentru a proteja independența BNM într-un sistem democratic. Realitatea însă e că Moldova nu este o democrație, iar BNM nu este o instituție independentă.

După ce vom numi în fruntea BNM un profesionist independent și integru, vom pleda pentru fortificarea independenței BNM  prin modificarea în acest sens a Constituției.

LEGEA NR.5

 

Blocul ACUM  va face totul pentru demiterea actualului procuror general, Eduard Harunjen.

DE CE?

 

Depolitizarea Procuraturii Generale este vitală pentru asigurarea unei justiții corecte.
Doar un procuror independent va începe urmărirea penală a celor responsabili de cele mai mari fraude, inclusiv a lui Șor, a lui Plahotniuc și a întregii piramide din jurul acestora. Un procuror curajos și independent va începe urmărirea penală  a infractorilor protejați de guvernarea oligarhică.

ARGUMENTARE

O să  depunem toate eforturile necesare pentru demiterea actualului procuror general, aflat sub control politic. În primul rând, vom modifica legea astfel încât la nivelul procuraturii să existe un Consiliu Superior al Procurorilor independent. CSP-ul reformat va trebui să evalueze activitatea lui Harunjen și, în funcție de aceasta, să propună soluțiile care se impun. Însă având în vedere lipsa de progres în cazul unor dosare de rezonanță (de ex., Furtul Miliardului), nerealizarea reformei procuraturii conform legii adoptate cu suportul partenerilor străini, numirea sa în funcție cu încălcarea legislației, nu vedem temeiuri pentru ca CSP-ul să-l mențină pe Harunjen în funcție. Totuși, decizia finală o va lua CSP.

După ce funcția va deveni vacantă, o să propunem organizarea unui concurs absolut transparent pentru selectarea Procurorului General (cu participarea societății civile și a experților străini). De asemenea, vom propune excluderea condiției de cetățenie pentru candidații la funcția de Procuror General, pentru a face posibil ca în această funcție să fie selectată o persoană din afara Republicii Moldova (de exemplu, dintr-un stat membru al UE).

LEGEA NR.6

 

Vom  obține revocarea din funcție a directorului Centrului Național Anticorupție, Bogdan Zumbreanu.

DE CE?

 

Din cauza lui Zumbreanu, CNA e politizat și nu luptă cu adevărata corupție. Nu caută miliardul, nu elimină schemele, nu pedepsește criminalii aflați în funcții publice.

.

ARGUMENTARE

CNA este controlată politic de PD prin intermediul lui Bogdan Zumbreanu, un om loial lui Plahotniuc. Bogdan Zumbreanu se face vinovat de condamnarea Republicii Moldova la CtEDO în mai multe dosare de rezonanță, cel mai cunoscut fiind Oferta-Plus vs RM (RM a fost obligată să achite despăgubiri de milioane de euro). Această instituție este folosită în calitate de bâtă politică.

Pentru a elibera instituția de sub controlul lui Plahotniuc, primul pas care trebuie făcut este revocarea din funcție a directorului acesteia.

LEGEA NR.7

 

Blocul ACUM va modifica legea cu privire la funcția publică și statutul funcționarului public.

DE CE?

 

Se impune destituirea unor secretari de stat care au încălcat legea, prin implicarea lor activă în procesul electoral și complicitatea în procesul de capturare a statului. Funcția de secretar de stat trebuie să fie una apolitică.

ARGUMENTARE

În cadrul reformei administrației publice centrale din anii trecuți, funcțiile de secretar general de stat și secretar de stat au fost instituite cu scopul de a separa, în cadrul administrației publice, funcțiile politice (miniștri) de funcțiile apolitice – administrative (începând cu cele două, menționate mai sus). Aceste funcții aveau menirea să asigure ”memoria instituțională” și continuitatea activității ministerelor în cazul schimbării miniștrilor.

PD nu a făcut de facto această depolitizare, ci dimpotrivă. În alegerile parlamentare din acest an, implicarea plenară, contrar legii, a secretarilor generali de stat și a secretarilor de stat în campania electorală în favoarea PD a demonstrat că titularii acestor funcții nu sunt nici pe departe apolitici. Se impune înlăturarea acelor persoane instaurate pe criterii exclusiv politice în funcții publice care, conform legii, trebuie să fie  apolitice. Va trebui să o începem de la început.

LEGEA NR.8

 

Vom  anula sistemul electoral mixt și vom reveni la sistemul de vot proporțional, îmbunătățit conform recomandărilor Comisiei de la Veneția.

DE CE?

 

Ne dorim respectarea normelor democratice în țara noastră. Anularea sistemului electoral mixt va reduce substanțial abuzul de putere și influența administrativă a partidelor corupte cu mulți bani, ca PD.

ARGUMENTARE

Blocul ACUM a fost împotriva introducerii sistemului electoral mixt de la bun început. Sistemul electoral mixt a fost aprobat în mod netransparent și contrar recomandărilor Comisiei de la Veneția.

La scrutinul din 24 februarie 2019 am văzut sistemul mixt în acțiune. Prin intermediul acestuia este încurajată corupția în politică și este distorsionată voința oamenilor. Blocul ACUM va anula sistemul electoral mixt, cu revenirea la  sistemul de vot proporțional, îmbunătățit.

LEGEA NR.9

 

Legea Magnitsky

DE CE?

 

Vrem să îmbunătățim  nivelul protecției drepturilor omului și să înăsprim  lupta cu spălarea banilor.
Cetățenilor străini implicați în acte grave de corupție sau de încălcare a drepturilor omului li se va impune un regim de sancțiuni.

ARGUMENTARE

Pentru a pedepsi dur implicarea funcționarilor publici și a demnitarilor de stat în cazuri de corupție la nivelul cel mai înalt și pentru a nu permite încălcarea drepturilor omului, trebuie impus un mecanism de sancțiuni, cunoscut în lume drept ”Legea Magnitsky”.

LEGEA NR.10

 

Vom anula ”legea cetățeniei prin investiție”

DE CE?

 

Din cauza acestei legi, există un risc sporit ca cetățeni străini implicați în spălări de bani, persoane care au furat bani, teroriști sau traficanți de droguri să-și poată cumpăra cetățenia țării noastre.

ARGUMENTARE

Legea cetățeniei prin investiție este doar o schemă de spălare a banilor și legalizarea banilor cu proveniență dubioasă. Asemenea proiecte nu au adus rezultate bune niciunei țări din regiune (Muntenegru, Cipru). Această lege trebuie anulată urgent și în Moldova. Dacă implementarea ei continuă, există riscul ca instituțiile UE să examineze anularea regimului liberalizat de vize.

Anularea legii cetățeniei prin investiție este una din prioritățile majore ale blocului ACUM.

Comisii parlamentare de anchetă

Comisii parlamentare de anchetă:

 

Pentru anchetarea operațiunilor de spălare a banilor (laundromat)

DE CE?

 

Avem nevoie de o claritate la acest subiect. Ancheta îi va deconspira pe cei vinovați de acțiunile de spălare a miliardelor de dolari prin băncile noastre, dar și a judecătorilor implicați în acest proces.

ARGUMENTARE

Moldova a fost un punct de tranzit în spălarea unor sume ce depășesc de câteva ori PIB-ul anual al țării noastre. Aceste crime financiare nu au fost posibile fără complicitatea anumitor funcționari. Trebuie să-i identificăm și să-i pedepsim.

Comisii parlamentare de anchetă:

 

Pentru stabilirea consecințelor implementării legii privind amnistia capitalului

DE CE?

 

Beneficiarii acestei reforme și consecințele reale ale amnistiei fiscale, trebuie cunoscute. Vom deconspira beneficiarii acestei legi, inclusiv pe cei care au acumulat averi în mod ilegal, și vom estima pierderile suferite de buget în urma acesteia.

ARGUMENTARE

Anul trecut, parlamentul subordonat lui Plahotniuc a adoptat o ”reformă” toxică pentru țara noastră, care doar a favorizat corupția – amnistia fiscală. Indiferent de proveniența lor, sume mari de bani puteau fi legalizate contra unui comision modest. Consecințele și beneficiarii majori ai acestei amnistii trebuie să fie cunoscuți.

Comisii parlamentare de anchetă:

 

Pentru investigarea furtului miliardului, cu obligarea prezentării de către BNM a raportului Kroll 2

DE CE?

 

Cinci ani în urmă, țării noastre i-a fost furat un miliard de dolari și nimeni nu a fost pedepsit, iar banii nu au fost recuperați. Vom corecta această nedreptate.

ARGUMENTARE

Pentru a preveni corupția din viitor, trebuie să pedepsim dur corupția din trecut. Vom asigura o transparență maxima în acest proces, vom desecretiza documentele ținute în secret (cum ar fi Raportul Kroll-2), vom cerceta instituțiile responsabile  și vom pune  întrebări incomode. Vom face publice numele beneficiarilor furtului miliardului și vom prezenta un mecanism clar de recuperare a banilor, prin confiscarea averii celor implicați. În final, procuratura eliberată îi va pedepsi pe făptași.